Nowy, lśniący, żółty samochód rajdwy, stojący na tle zieleni

Jak zostać kierowcą rajdowym i zdobyć licencję? Sprawdź, co warto o tym wiedzieć!

Niektórzy uważają, że niespełnione ambicje rodziców, często przekazywane są na ich dzieci. Tak samo może dziać się w przypadku marzenia o byciu kierowcą rajdowym. Który z tatusiów kiedyś o tym nie marzył? I nie mógł sprostać temu wyzwaniu w przeszłości? Dziś jednak zostanie kierowcą rajdowym nie jest takim trudnym zadaniem.

Jak więc zostać kierowcą rajdowym? Jak zdobyć licencję kierowcy rajdowego? Ile to kosztuje? Jaki samochód wybrać na początek i jak trenować? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Od czego zacząć karierę kierowcy rajdowego?

Przede wszystkim, co wydaje się być bardzo oczywiste, należy zacząć od wyrobienia prawa jazdy. Trudno bowiem jest myśleć o karierze rajdowca, nie znając wszystkich zasad ruchu drogowego i nie odbywając praktyk na drogach miasta. Dzisiaj koszt takiego kursu to około 2000 złotych. Oczywiście do tego dochodzą jeszcze wszystkie koszty dodatkowe, jak badania lekarskie czy opłaty za kolejne egzaminy praktyczne.

Następne w kolejności powinno być zrobienie właściwej licencji kierowcy rajdowego. Tą najwyższą licencją jest licencja stopnia R. Umożliwia ona rywalizację chociażby w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski czy różnych imprezach, które organizowane są poza granicami kraju. Jaki jest koszt wyrobienia takiej licencji? Do tego przejdziemy w dalszej części artykułu.

Mężczyzna za kierownicą czerwonego samochodu podczas jazdy
Źródło: Pexels

Jakie są rodzaje licencji rajdowych, jaka wybrać i ile to kosztuje?

Przede wszystkim należy pamiętać o dokumentach, jakie będą potrzebne do wyrobienia licencji zawodnika. Są to:

  • wniosek o przyznanie certyfikatu sportu motorowego,
  • zaświadczenie z egzaminu,
  • wypełniony formularz, zawierający wszystkie dane,
  • orzeczenie od psychologa,
  • zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu kierowcy rajdowego,
  • trzy zdjęcia,
  • dokument, który potwierdza opłacenie wydania licencji,
  • potwierdzenie przynależności do automobilklubu,
  • zgodę rodziców, co dotyczy osób niepełnoletnich.

O jakie licencje kandydat może się starać i ile one kosztują?

  • R. To międzynarodowa licencja rajdowa kierowcy. Koszt to 520 złotych.
  • RN. To z kolei licencja rajdowa kierowcy, która upoważnia do udziału w zawodach jako zawodnik albo kierowca. Jej koszt to 420 złotych.
  • R co-driver. Licencja umożliwia udział w zawodach w charakterze pilota i ich odpowiednikach w Unii Europejskiej. koszt takiej licencji to 520 złotych.
  • B, C Junior. Ta licencja upoważnia do brania udziału w wyścigach płaskich i rallycrossie. To zawody dla osób w wieku od 14 do 17 lat. Jej koszt to 520 złotych.
  • B, C. To z kolei licencja dla osoby, która upoważnia do udziału w zawodach płaskich, górskich i rallycrossie. Koszt takiej licencji to również 520 złotych.

Co po zdobyciu licencji?

Posiadając licencję międzynarodową możemy brać już udział w mistrzostwach Polski w rajdach i rajdach terenowych. Udział w takich imprezach otwiera nam również drogę do sportu międzynarodowego. Chociażby na poziomie mistrzostw Europy albo świata. Możliwe są dla nas również takie słynne rywalizacje, jak Rajd Dakar.

Przede wszystkim najważniejsze jest rozpoczęcie kariery kierowcy sportowego jak najszybciej. Oczywistym jest fakt, że w młodym wieku znacznie szybciej nabierzemy potrzebnej wprawy oraz tak ważnego doświadczenia. Młode osoby, tuż po uzyskaniu licencji, uczą się zdecydowanie szybciej sztuki rajdowej.

Żólty sportowy samochód podczas jazdy na torze wyścigowym z mężczyzną za kierownicą
Źródło: Pexels

Jaki wybrać samochód i jak trenować?

Na początku wcale nie trzema mieć nie wiadomo ile pieniędzy na samochód. Zupełnie wystarczy nam taki samochód jak chociażby: Suzuki Swift, Toyota Celica, Honda Civic czy Opel Astra. To zresztą najczęściej wybierane samochody przez początkujących sportowców. Warto pamiętać jednak o kosztach ewentualnych modyfikacji auta i kupnie właściwego stroju kierowcy rajdowego.

Jeśli chodzi o treningi, to w Polsce prowadzi je wiele obiektów. Warto rozejrzeć się za nimi w Sieci. Takie tory to treningu to na przykład Silesia Ring, Tor Łódź czy tory w Poznaniu albo Kielcach.

One thought on “Jak zostać kierowcą rajdowym i zdobyć licencję? Sprawdź, co warto o tym wiedzieć!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close